Rugpijn door lang zitten: 5 tips

Rugpijn door lang zitten: 5 tips

rugpijn door lang zittenRugpijn door lang zitten komt veel voor, maar aan beide is wel wat te doen. In dit artikel een korte uitleg en 5 tips om klachten te voorkomen of verminderen.

Rugpijn is vaak het gevolg van langdurig zitten. Geen wonder dus, dat Zakenmasseurs bij de stoelmassages bij bedrijven regelmatig horen dat medewerkers last hebben van hun rug. Kantoorwerk is immers vooral zittend werk, en omdat ook steeds meer papierwerk wordt vervangen door elektronische afhandeling komt de kantoorwerker van tegenwoordig nauwelijks nog uit zijn stoel. De combinatie van (te) lang stil te zitten en een gebrek aan sportieve beweging leidt tot zwakke rugspieren, waardoor de wervelkolom minder stabiel wordt.

Rugklachten variëren van een licht zeurende pijn in de onderrug tot volledige uitschakeling. Lage rugpijn leidt niet zelden tot een ziekmelding, en de medewerker is dan vaak meteen minstens een week afwezig.

Het zittend werk zal alleen nog maar toenemen en, ondanks alle goede voornemens, komt er van het bewegen vaak ook te weinig terecht. Zo beschouwd is dan ook niet te verwachten dat rugklachten op korte termijn zullen afnemen. Maar kleine aanpassingen in houding of manier van beweging zijn ook effectief gebleken bij het verminderen of voorkomen van rugklachten.

5 tips om rugpijn door lang zitten te voorkomen

  1. Voorkomen is beter dan genezen, dus zorg voor sterke buik- en rugspieren. Een zithouding waarbij u rechtop zit zonder gebruik te maken van een rugsteun versterkt de buik- en rugspieren.
  2. Trek regelmatig uw onderrug hol tijdens het zitten, en altijd bij het opstaan. Veel klachten ontstaan doordat de onderrug te weinig afwisseling krijgt en te lang in een gebogen positie belast wordt.
  3. Beweeg waar het kan: afwisseling is beter dan langdurig dezelfde houding. Soms is het mogelijk om tijdens een (telefoon-)gesprek even een stukje te lopen. Variatie in houding en beweging stimuleert de doorbloeding, hierdoor krijgen spieren de gelegenheid om te herstellen.
  4. Absoluut zien te voorkomen: tegelijk draaien en buigen van de rug. Om iets te pakken dat naast of achter u ligt kunt u het beste eerst (op) de stoel draaien totdat het voorwerp recht voor u staat of ligt, en dan het dan pas te pakken. Nog beter: opstaan en door de knieën buigen. Een gebogen en gedraaide rug is kwetsbaar voor blessures.
  5. Zijn er al klachten, zorg dan voor een goede ondersteuning van de onderrug. Stel de hoogte van de rugleuning zodanig in dat het bolle gedeelte goed aansluit op de kromming van de onderrug. Door goed achterin de stoel te zitten maakt u optimaal gebruik van de rugleuning.
Medewerkers , , ,