Pauzesoftware

Pauzesoftware kan helpen om RSI te voorkomen. In dit artikel achtergrondinformatie over pauzesoftware en een aanbeveling van het gratis pakket Workrave.

RSI door beeldschermwerk

pauzesoftware
Wie veel beeldschermwerk doet herkent de klachten: pijn in nek, schouder, armen en polsen. Vaak een gevolg van té lang achtereen, in een statische houding, achter de computer zitten. Zeer herkenbaar voor veel mensen, omdat steeds meer werk achter de computer wordt uitgevoerd. En als we op kantoor nog niet genoeg gecomputerd hebben vullen we dat ‘s avonds aan met de laptop op de bank.

Als deze klachten zeer regelmatig optreden ligt het risico van chronische RSI op de loer. De schade is te beperken door het beeldschermwerk regelmatig te onderbreken voor andere bezigheden. Daar denk je nooit zelf aan: de valkuil is juist dat je geconcentreerd bezig bent dat je er geen erg in hebt dat je, bijvoorbeeld, met opgetrokken schouders zit te werken.

Pauzesoftware

Om je te helpen af en toe even te pauzeren kun je pauzesoftware gaan gebruiken. Pauzesoftware houdt bij hoe lang en soms hoe intensief je met de computer werkt. Na een bepaalde hoeveelheid tijd/werk krijg je een seintje dat je het werk even moet onderbreken voor een korte of langere pauze. Het uiteindelijke doel van pauzesoftware is om een gezonde werkstijl te ontwikkelen met minder risico op RSI.

Micropauzes

Die korte pauzes, micropauzes genoemd, duren maar enkele seconden en zijn bedoeld om je je armen en schouders even rust te gunnen. Dus niet je handen boven het toetsenbord laten hangen totdat je weer verder kunt, maar even de armen de langs het lichaam laten hangen en de schouders bewust ontspannen. Een micropauze doe je na 5 minuten achtereen type- en muiswerk.

Rustpauzes

Rustpauzes zijn wat langere pauzes, van een minuut of 5. Je krijgt eerst enkele eenvoudige strek- of ontspanningsoefeningen aangeboden, daarna heb je nog een paar minuten om van de werkplek weg te lopen. Een goed moment voor een bezoek aan het toilet of om wat water te drinken. Of om afdrukjes op te halen bij de printer, kopieerwerk te doen, etc. Wettelijk moet je 10 minuten pauze nemen na 2 uur werk. Je kunt de pauzesoftware ook instellen voor een rustpauze van 5 minuten na 45 minuten beeldschermwerk.

Irritant

De onderbreking voor een pauze komt meestal ‘ongelegen’: ben je net lekker bezig, moet je je werk weer neerleggen. Sommige pauzesoftware doet heel vriendelijk de suggestie om een pauze te nemen, andere dwingt een pauze af door domweg muis en toetsenbord te blokkeren. Dit is vaak ook in te stellen, en ook met een ‘glijdende schaal’: de eerste oproep voor een micropauze kun je nog negeren, de tweede misschien ook nog maar de derde niet meer.

Toch is het onverstandig om de pauzesoftware dan maar uit te schakelen. Juist de irritatie wijst op té gespannen bezig zijn, met het risico op stressklachten. Als je de pauzes steeds net voor bent heb je je doel bereikt: een ontspannen, gezonde werkwijze.

Dagelijkse limiet

Per dag mag een mens eigenlijk maar 6 uur achter de computer zitten. Door het instellen van deze limiet wordt je je bewust van hoeveel tijd je eigenlijk achter de computer bezig bent.

Workrave

workrave download buttonEen aanrader is het pakket Workrave. Deze (open source) software is gratis te downloaden, kan ook in het Nederlands en is volledig en gemakkelijk in te stellen. Beschikbaar voor Linux en Windows, helaas (nog) niet voor iOS. De makers van Workrave hebben zich duidelijk laten inspireren door het zeer bekende WorkPace. Meer informatie en download op de site van Workrave.

Andere pauzesoftware

logo RSI-verenigingEr is nog veel meer pauzesoftware beschikbaar: gratis en betaald, voor diverse platformen. Een goed overzicht is te vinden op deze pagina op de site van de RSI-vereniging.

Bericht geplaatst door , op 23 oktober 2013, in Categorie Medewerkers met

Tags: , , ,

You must be logged in to post a comment.