Overgang van zomertijd naar wintertijd

overgang van zomertijd naar wintertijdIn de nacht van zaterdag 25 op zondag 26 oktober wordt de klok weer een uur achteruit gezet: de overgang van zomertijd naar wintertijd. Voor de één is het alleen een extra uurtje slaap, voor een ander een verstoring van het dag- en slaapritme. Hoewel de overgang al in het weekend plaatsvindt, merken veel werknemers het effect van dat uurtje extra vooral als de wekker afgaat op maandagochtend.

Dat uurtje verschil heeft effect op ons bioritme en de energieverdeling over de (werk)dag. Bij de één meer dan bij de ander. Want ons bioritme wordt, naarmate we ouder worden, minder flexibel. Deze flexibiliteit hangt niet alleen van leeftijd af (ook kinderen hebben er meer moeite mee), maar ook van sekse, of je een ochtend- of avondmens bent, hoe je conditie is, hoe gezond je leeft en hoe je met het tijdsverschil omgaat.

Onze innerlijke biologische klok kent een cyclus die iets meer dan 24-uur duurt. Dit verklaart waarom mensen minder last hebben van de overgang van zomertijd naar wintertijd dan andersom. Toch kunnen werknemers ook bij de overgang naar de wintertijd een verstoring ervaren in hun eetritme, waak- en slaappatroon, energieniveau en concentratievermogen.

Door de kortere dagen in de winter hebben mensen minder energie zijn ze in de avond minder actief dan in de zomer. Veel mensen vinden het vervelend wanneer de dagen korter worden. In extreme gevallen is er sprake van een winterdepressie. De feestdagen in december kunnen helpen om samen de donkere dagen door te komen, maar kan ook gevoelens van neerslachtigheid aanwakkeren. Het effect van de wintertijd is ten opzichte van de korter wordende dagen waarschijnlijk wel beperkt. Deze ebt na een tijdje weg, terwijl de korter wordende dagen maanden duren.

Voldoende slaap is essentieel om alert op het werk te zijn. Een regelmatig slaap-waakpatroon helpt om tijdens het werk voldoende energie te hebben om geconcentreerd te werken en goede prestaties te leveren. Langdurig te weinig en onregelmatige slaap leidt tot gezondheidsrisico’s, zoals vermoeidheid, hart- en vaatziekten of depressie.

De makkelijkste overgang van zomertijd naar wintertijd

De beste manier om te wennen aan de overgang van zomertijd naar wintertijd is het het direct aanpassen aan de nieuwe tijd. Dus vanaf zondagochtend volgens het nieuwe patroon opstaan, eten en naar bed gaan. Voor wie daar veel moeite mee heeft is het advies om stapsgewijs te wennen aan de nieuwe tijd. Dit kan door op vrijdag een half uur en op zaterdag een uur later naar bed te gaan. Vervolgens op zondag op de ‘normale tijd’ opstaan (nadat de wekker een uur is terug gezet). Hoe meer moeite je met de overgang hebt, hoe langer je nodig hebt om te wennen. Op deze manier kunnen lichaam en geest gemakkelijker wennen aan het nieuwe ritme en blijft maandag op het werk de energie zo goed mogelijk op peil.

Bericht geplaatst door , op 11 oktober 2014, in Categorie Medewerkers, Nieuws met

Tags:

You must be logged in to post a comment.